Ticker

6/recent/ticker-posts

Irwan Basir Resmikan Pemakaian Bedah Rumah Dua Keluarga Kurang Mampu Warga Tui Kelurahan Kuranji Kota Padang.


 Irwan Basir . 


Padang - Bulan Ramadhan kali ini sangat dirasakan betul berkah dan nikmatnya bagi keluarga Bapak Anton dan keluarga Ibu Dewi , warga RW 03 Tui Kelurahan Kuranji Kecamatan Kuranji Kota Padang. 


Betapa tidak, di bulan puasa ini, bapak Anton dan ibu Dewi, yang merupakan dua keluarga kurang mampu dapat menempati rumah tempat tinggal yang lebih baik dan layak. Selama ini, baik Pak Anton dan Ibu Dewi tinggal di rumah yang kurang layak untuk ditempati. Namun, mereka tak pernah mengeluh dan selalu berusaha dan berdoa kepada Allah SWT untuk bisa memiliki rumah yang memadai bagi keluarga mereka. 


Rupanya Allah SWT. mendengar doa dua keluarga ini. Melalui organisasi kongsi Kematian Kelok Kelurahan Kuranji, Allah mengabulkan permohonan mereka. 


Rumah Bapak Anton dan Ibu Dewi masuk dalam program bedah rumah kongsi Kematian Lakuk. Pengerjaan bedah rumah dua keluarga kurang mampu ini telah mulai dilakukan sebelum bulan Ramadhan. Dan kemaren, Minggu 16/4/2022 diresmikan pemakaiannya dan diserahkan kunci kepemilikannya oleh Ketua Pembina Kongsi Kematian Lakuk Irwan Basir Dt. Rajo Alam, SH. MM kepada Bapak Anton dan Ibu Dewi.


Irwan Basir selaku pembina Kongsi Kelok Kuranji ini mengatakan program yang dilakukan oleh organisasi kongsi ini betul betul suatu program yang sangat bermanfaat untuk masyarakat. 


"Program bedah rumah bagi warga kurang mampu betul- betul program yang sangat bermanfaat dalam membantu saudara kita yang rumahnya sudah tidak layak untuk ditempati. Dan mudah-mudahan keluarga yang menerima manfaat bedah rumah ini dapat menjaga dan merawat rumah ini dengan baik. Dan tak lupa untuk selalu beribadah dan bertawakal kepada Allah SWT. " ucap tokoh yang juga Ketua DPD LPM Kota Padang ini. 


Sementara itu Ketua Kongsi kematian Kelok Rusli mengatakan, program bedah rumah bagi warga kurang mampu sudah dilakukan setiap rahunnya. Dan itu peresmiannya kebanyakan dalam bulan Ramadhan agar disaat merayakan Idul Fitri warga tersebut dapat menempati rumah yang baru. 


"Rumah yang dua ini adalah rumah yang ke 9 dan 10 yang kami bedah. Alhamdulillah selalu rutin tiap tahun kami laksanakan dan itu juga atas bimbingan dan arahan Ketua Pembina kami Datuk Irwan Basir. Kalau Dananya berasal dari anggota kongsi, donatur yang tidak mengikat dan pengerjaanya dilakukan secara bersama-sama dan bergotong royong, " ujar Rusli yang didampingi pengurus kongsi Kadril Rajo Darek. 


Acara peresmian pemakaian rumah bedah ini ditutup dengan buka puasa bersama antara pengurus kongsi, pemilik rumah dan juga Pembina Kongsi Irwan Basir Dt. Rajo Alam, SH. MM.

Post a Comment

0 Comments


SELAMAT DATANG DI SEMOGA ANDA PUAS